Da bi edukovali druge potrebno je prvo da spoznate sebe

Posted on nov 16, 2020 in Licno, Liderstvo, Obuka | No Comments

“Kada je učenik spreman, učitelj se sam pojavljuje.
Kada je učenik potpuno spreman, učitelj nestaje.” – Lao Ce

Svi smo mi i učitelji i učenici. Od prvog trenutka kada dođeš na ovaj svet kreće razmena energije i informacija između tebe i okruženja. Neki od nas ostanu na putu učenja celoga života dok neki drugi stanu u nekom trenutku svog života. Tog trenutka kada prestaneš da učiš počinješ ubrzano da stariš, nebitno koliko godina imaš.

Doba u kome živiš omogućava ti da širiš svoja znanja i veštine mnogo lakše nego što je to nekada bilo moguće. Uz pomoć interneta ali i ljudi koji su edukatori, dostupne su ti obuke, radionice, kursevi, seminari o čemu god da želiš da proširiš znanje. Takođe, možeš da učiš od učitelja iz celog sveta. I bukvalno je tako. Ako želiš da učiš kako se pravi originalni japanski čajnik kao što se u Japanu radi već vekovima, imaš dostupan kurs o tome na internetu. Učiš direktno od Japanaca. Druga mogućnost koju imaš danas je da onlajn svet daje šansu da svoje znanje i veštine možeš da preneseš na druge ljude mnogo lakše i jednostavnije nego što je to bilo oflajn.

Ipak, jedno je da poseduješ znanje ali je sasvim druga priča da to znanje prenosiš – “Nije znanje znanje znati, već je znanje znanje dati” Jovan Jovanović Zmaj. Da bi postao učitelj drugima potrebno je da imaš ŽELJU da prenosiš znanje i da VOLIŠ to da radiš. Pored ova dva ključna faktora potrebno je da imaš, kao što kaže Zmaj,  i znanje kako to znanje dati.

U jednom od ranijih tekstova objavljenog na ovom sajtu na temu principi po kojima odrasli uče, a koji se razlikuju od toga kako uče deca, predstavljeno je na šta treba da obratimo pažnju ako želimo da radimo edukacije sa odraslima. Suština je da odrasli imaju ustaljene navike i prethodna iskustva te im je potrebno da razumeju zašto nešto uče, potrebno im je da vide praktičnu primenu znanja, uče ono što im treba za život i ono što žele, potrebno im je da se znanje prenosi na što neformalniji način i uz primenu iskustava i znanja koja su već stekli kroz život. Detaljan tekst možeš pročitati ovde.

Ključni faktori obuke

Postoje tri ključna faktora obuke:

  1. Edukator (ili popularnije trener)
    Svaki trener ima svoj lični stil i pristup edukaciji koji je kolaž njegovog iskustva, metodologije rada koje kombinuje i prezentacionih veština koje poseduje. Ova kombinacija utiče na to koliko je neko uspešan da prenese znanje.
  1. Edukacija (obuka)
    Kako se dizajnira jedna obuka, zašto agenda ima baš tu dinamiku rada, zašto PPT sadrži te teme i podteme i zbog čega je bitno da materijal za učesnike bude jednostavan i praktičan… su samo neka od pitanja koja su ključna da ih sebi ovde postaviš ako želiš da imaš obuku sa jasnim sadržajem, smislenim tokom (flow) i dizajnom koji dovodi do krajnjeg cilja obuke.
  1. Učesnici obuke
    Ukoliko želiš da budeš dobar trener i da držiš kvalitetne edukacije potrebno je da dobro upoznaš različite tipove učesnika, da razumeš po kom principu ljudi uče i kroz koje cikluse u toku učenja prolaze kao i koji sve stilovi učenja postoje. Učesnici na verbalan i neverbalan način komuniciraju sa tobom tokom obuke. Na tebi je da njihovu komunikaciju protumačiš na ispravan način kako bi mogao da utičeš na kvalitet obuke.

Dakle, ukoliko želiš da postaneš dobar eduktor nije dovoljno da ovladaš samo tehnikom kako se drže prave prezentacije. Da bi postao stvarno dobar edukator, onaj ko će uspešno preneti znanje na druge, potrebno je da prodreš u suštinu procesa prenošenja znanja, imaš ljubav prema ovom radu i pre svega spoznaš sebe samog u toj ulozi.

Zato, ako osećaš da je tvoje znanje iz određene oblasti dostiglo nivo eksperta i da bi drugi ljudi mogli da imaju koristi ako im to znanje preneseš, možda je došao trenutak da počneš da razmišljaš o tome da postaneš edukator iz te oblasti. To je ono što ti program “U potrazi za ličnim potencijalom“ nudi.

Individualni onlajn program ‘’U potrazi za ličnim potencijalom’’ namenjen je i ljudima koji žele da se bave edukacijom. Kroz 4 sesije prolaziš kroz proce identifikacije najpre ličnih motiva zašto želiš da postaneš edukator a zatim i do pronalaženja tvog autentičnog modela kako da znanje preneseš na druge ljude. Više detalja o ovoj radionici pogledaj ovde.

Osim individualnog rada, postoji mogućnost i obučavanja za trenere, kao i po zahtevu, grupne edukacije na ovu temu. Fotografije kako je bilo na grupnoj edukaciji “Obuka za trenere” održanoj u Rural HUBu u Vrmdži, u septembru ove godine, možete videti u sledećom albumu.

Prijave i više informacija na ovu temu možete dobiti slanjem mejla na: info@cdop.rs

Leave a Reply