Projekti: Možemo li osnažiti sela socijalnom ekonomijom?

 

dsc_0122

Svako selo u Srbiji nosi potencijal za revitalizaciju a na nama je da pronađemo način kako da ga realizujemo. Zato je CDOP u 2016. godini pokrenuo projekat “Osnažimo sela socijalnom ekonomijom” sa idejom da  podstakne održivi razvoj u ruralnim područjima, nadasve okupljenim oko konpcepta eko sela i socijalne ekonomije, i to na primeru sela Vrmdža, Sokobanja.

20160827_152647Osnovni cilj projekta je podrška lokalnom stanovništvu da na osnovu preporuka i modela za ruralni razvoj njihovog sela, definisanih kroz Prirucnik: „Eko selo kao model revitalizacije srpskih sela na primeru sela Vrmdža, Sokobanja“, razviju i pokrenu svoje poslovne ideje i udruže svoje snage okupljene oko ovog modela i na taj način utiču na porast svog ličnog blagostanja ali i na razvoj lokalne zajednice.

Kroz projekat smo okupili porodice koje su pokazale želju i spremnost za učešće u ovakvom projektu. Posebnu pažnju smo stavili na razvoj porodičnih biznisa, pre svega kroz jačanje mladih i žena sa sela.

U toku projekta:

  • je više do 15 meštana prošlo sertifikovanu obuku iz pokretanja biznisa kao i pisanja biznis plana koju smo organizovali u saradnji sa RARISom u trajanju od 4 dana;
  • više od 10 žena je prošlo jednodnevnu obuku iz praktične upotrebe domaće radinosti u izradi dekorativnih predmeta i suvenira;
  • urađena je lista potencijalnih proizvoda i usluga koji bi mogli da izađu na tržište kao lokalna ponuda zdrave dsc_0625hrane, domaće radinosti i suvenira. Obuhvaćeni su proizvodi kao što su: organska vegeta, džemovi, domaći sirupi, melemi, med, slatka, suveniri, likeri itd;
  • učesnici su dobili mentorsku podršku kako da svoje proizvode i/ili usluge unaprede i tako poboljšaju njihov plasman krajnjem kupcu;
  • urađene su standardizovane nalepnice za lokalne proizvode zdrave hrane i domaće radinosti kao i viseće etikete u cilju njihovog boljeg plasmana i promocije;
  • organizovana su 3 radna sastanka kako bi definisali zajedničke okvire po pitanju prodaje lokalnih proizvoda;
  • organizovano je i plasirana prodaja datih proizvoda korporativnim klijentima u iznosu većem od 15.000 dinara;
  • imali smo nekoliko gostovanja na raznim lokalnim i nacionalnim TV medijima (Znanje-imanje, TV T1, TV Bor, kao i objavljene članke o ovom projektu koji su imali jako dobar odjek u široj javnosti i na društvenim mrežana).

Efekti projekta će biti još vidljiviji u nastupajućoj godini jer lokalno stanovništvo tokom ovog zimskog perioda radi na pripremi i izradi raznih proizvoda i usluga koji su razvijeni tokom trajanja ovog projekta kako bi spremno dočekali početak sledeće turističke sezone.

magneti

I na kraju mogu li se osnažiti sela socijalnom ekonomijom? Itekako mogu! U našem primeru, predviđanja su da će prodaja proizvoda i usluga tokom turističke sezone doneti domaćinstvima uvećanje kućnog budžeta čak do 20%. Ako na to još dodamo da svaki dinar utrošen unutar lokalne ekonomije generiše 3 puta tolike vrednosti unutar same zajednice, onda se samo može naslutiti koliko će ova aktivnost imati indirektan uticaj na bolji standard meštana i kvalitetniji život u selu.

I zato kupujmo domaće, od pojedinaca i domaćinstava iz našeg okruženja, od ljudi kojima je taj novac zaista potreban a koji su te proizvode proizveli s ljubavlju i pažnjom za nas!

Projekat „Osnažimo sela socijalnom ekonomijom“ je podržan od strane Opštine Sokobanja i Erste Banke a.d. Novi Sad.

Leave a Reply